Historien

Kaldnes Båtforening ble etablert av verkstedklubben på Kaldnes Mek. Verksted A/S i 1949. Foreningen benyttet en del av strandbakken utenfor verkstedets område, samt deler av kommunal grunn utenfor Tønsberg Reperbane A/S, nå Scanrope Eiendom A/S.

Oppsittere på Kaldnes hadde mange småbrygger og båtplasser i dette området. Mye av dette ble revet, og båtforeningen anla en cirka 130 meter lang pelebrygge med kapasitet til 60-70 småbåter langs strandbakken cirka 10 meter fra stranden. Oppsitternes båtplasser ble innlemmet i den nye bryggen.

Verkstedklubben ble avviklet da Kaldnes Mek. Verksted A/S ble nedlagt, men Kaldnes Båtforening har hele tiden fortsatt å eksistere som forening, med leder/sekretær, og betalende medlemmer.

Gjennom en periode på 70-tallet ble bryggen dårlig vedlikeholdt, og frafallet av medlemmer/brukere var betydelig. På midten av 90 tallet ble cirka 35 meter av bryggens søndre del revet for å gi plass til en lastekai for Scanrope A/S.

Foreningens daværende styre ga klarsignal for denne rivningen, fordi denne delen av bryggen var i svært dårlig forfatning, og bruker-/medlemstallet sterkt redusert.

På begynnelsen av 2000-tallet økte medlemstallet i foreningen betydelig, og det ble foretatt investeringer i bryggeanlegget i form av materialer og stor dugnadsinnsats.

I forbindelse med en ny utbygging ved Scanrope A/S i 2007 ble bryggen avkortet med ytterligere cirka 25 meter.

Den eksisterende bryggen er nå 70 meter lang, og har plass til 30 båter på utsiden, og 10 joller på innsiden av anlegget. Foreningen har i de siste 10 årene hatt et medlemstall på mellom 60 og 70.

For mer informasjon om Tønsberg havn, se Høgskolen i Vestfold sine sider.