Ordensregler

1. Trivsel i havnen

a) Generelt
Målet med ordensreglene er å sikre bryggeanlegg og båter på best mulig måte, og at alle trives i foreningen og i båthavna. Medlemmer i Kaldnes båtforening plikter å følge reglement. Brudd kan i ytterste konsekvens føre til tap av plass.

b) Opplag, utsetting og opptak
Styret tildeler vinteropplagsplasser på parkingsplassen, området er regulert til park, så dette er midlertidige plasser. Kun tildelte plasser kan benyttes.

I sommersessongen mellom 1. juni og 1. desember kan ledige plasser benyttes til parkering for Kaldnes båtforengs medlemmer. Legg medlemsbevis synlig i bilens frontvindu.

Båter og båthengere som står i opplag på land skal settes ut eller fjernes fra plassen før 1.Juni. Båter som ligger på vannet må tas opp før 1. desember.

Styret kan i spesielle tilfeller og etter begrunnet søknad, gjøre unntak fra disse ordensregler.

c) Vis hensyn

Enhver som ferdes i havna skal vise hensyn (sakte fart), slik at det ikke oppstår fare, skade eller støy. Enhver som ferdes på land i havnas område skal være hensynsfull og varsom slik at det ikke oppstår fare eller skade, eller slik at det oppstår unødig hindring eller støy. Er man uheldig og skader bryggen må man selv dekke reparasjon, derfor anbefales det minimum ansvarsforsikring av båten. Styret skal varsles omgående ved skade.

d) Ta med deg søpla
Søppeltømming, dumping av spillolje, filler, batterier, maling og lignende skal ikke skje på båtforeningens område. Avfall etter skraping av bunnstoff skal samles opp og leveres på egnet sted. Kaldnes båtforening har en avfallscontainer for restavfall. Det er alles ansvar å holde båtforeningens område ryddig og fritt for søppel. Ligger det søppel på bakken eller andre steder, plukk det opp og kast det i kontaineren. Det er strengt forbudt å kaste søppel i sjøen. Pass på at spillolje ikke blir lenset ut sammen med bunnvannet.

Vi må alle hjelpe til å bekjempe «plast i havet» problematikken. Plukk det opp og ta det med deg!

2. Bruk av brygga

a) Fortøyning og lensing
Båteiere skal holde et jevnlig ettersyn med båten, og plikter å sørge for solid og riktig fortøyning – inkludert nødvendig fendring. Det skal brukes strekkavlaster (gummi) på alle tauene, slik at båten ikke kan treffe brygge eller utrigger. Båtene må lenses når det er nødvendig, så de ikke synker eller gjør skade. For å unngå skade på brygga skal fortøyningstauene festes direkte i brygga (ikke bruk sjakkel). Brudd på disse regler vil medføre at båtforeningen vil kjøpe inn nødvendig utstyr, og skifte ut uriktig fortøyning for båteiers regning og risiko.

b) Orden på brygga

Ikke legg fra deg fortøyningsutstyr slik at det forstyrrer ferdselen på brygga. Fortøyningsutstyret må tas av brygga på høsten. Det er ikke tillatt å benytte gangflaten på brygga til lagring eller oppbevaring av for eksempel fiskeutstyr, da dette kan hindre fremkommelighet for andre medlemmer. Vannslangen skal kveiles sammen etter bruk.

c) Parkering
Parkering hos KBF skal skje på angitte plasser. Det kreves godkjent parkeringstillatelse utstedt av KBF for parkering.

3. Tildeling og salg av båtplasser

a) Generelt
Medlemmer må ha betalt medlemskontingenten for å få båtplass. Det er kun mulig å få tildelt én utvendig plass og én jolleplass (på innsiden av brygga) per medlem – med mindre det er ledige plasser som ingen andre vil ha. Styret kan flytte båter til en annen plass av samme størrelse hvis det er hensiktsmessig. Styret ønsker at mest mulig av bryggen blir benyttet til båtplasser, hvis et medlem har større plass en nødvendig, kan styret etter tre år flytte båten til en plass av passende størrelse.

b) Tildeling av båtplasser
Tildeling av båtplasser skjer etter ansiennitet. Når foreningen har en ledig fast plass eller leieplass, kontakter styret den med lengst ansiennitet og tilbyr plassen. Ønsker medlemmet ikke plassen kontakter vi neste på ansiennitetslisten.

c) Bytte av båtplass
Medlemmer som vil bytte til en annen type plass må kontakte styret. Når det blir en ledig plass vil den som har lengst ansiennitet få tilbud om plassen. Man må da betale innskudd for den nye plassen. Når foreningen har fått inn nytt innskudd for den tidligere plassen, vil dette bli betalt tilbake. Hvis styret ikke finner en ny leietaker til den tidligere plassen vil innskuddet bli betalt tilbake etter seks måneder.

d) Salg av båtplass
Ønsker man å selge sin rett til å leie båtplass, må man kontakte styret. Styret vil da kontakte en etter en på ansiennitetslisten og tilby plassen. Når den nye rettighetshaveren har betalt innskuddet, vil medlemmet få innskuddet den betalte inn tilbake. Hvis styret ikke har klart å finne en ny kjøper innen seks måneder vil foreningen betale tilbake innskuddet i sin helhet.

e) Utleie av båtplass
Det er kun foreningen som kan leie ut båtplasser, framleie er ikke tillatt. Hvis et medlem ikke skal benytte plassen en sesong, må det fortsatt betale årsavgiften innen gjeldende frist. Man skal gi beskjed til styret snarest mulig om at man ikke kommer til å benytte plassen, og styret vil forsøke å leie ut plassen (sesongplass). Hvis styret får leid ut plassen, vil man få årsleien tilbakebetalt etter at foreningen har mottatt årsleien fra den nye leietakeren. Også utleieplassene blir tildelt etter ansiennitet.

f) Retten til plass selges etter tre sesonger uten bruk
Dersom en innskyter ikke har brukt plassen tre påfølgende sesonger, vil styret kunne betale tilbake innskuddet til medlemmet og tilby plassen til et annet medlem av foreningen.

Styret 21. august 2018